“Ieder kind heeft recht op een autonoom leven. Komt dat in het geding, dan vecht ik ervoor."

Ontmoet Arja - leerkracht SBO Daltonschool De Leilinde

Iedereen heeft zo zijn talenten. Maar hoe zet je ze in? Hoe ontwikkel je ze? We vroegen het gewoon. Rechtstreeks. Aan medewerkers, docenten en andere ‘Willemers’. Laat je inspireren door deze onderwijskanjers!

Arja Sebens, leerkracht SBO Daltonschool De Leilinde

Blijf je verbazen, blijf je verwonderen

Bouwen aan relaties. Dat is waar Arja Sebens aan denkt als ze het over haar talent heeft. Als leerkracht in het speciaal basisonderwijs ontwikkelde zij ook een sterk rechtvaardigheidsgevoel, voor kinderen in het bijzonder. En dat uit zich in daadkracht, lef en opkomen voor de zwakkeren.

Beschouw en stel vragen
Arja: “Ik ben beschouwend. Eerst kijken, dan vragen stellen. Omdat je soms te snel oordeelt. Ik werk als leerkracht met kleuters. Op onze school mixen we een keer per vier weken de klassen. Dat leek me niet fijn voor mijn kleuters, die van structuur houden. Ik heb het nu drie keer aanschouwd en zelfs de jongen waar ik de meeste zorgen om had, deed heel goed mee. Pas als iets impact op mijn eigen functioneren heeft, trek ik aan de bel.”

Arja ontwikkelt al op jonge leeftijd een sterk gevoel voor rechtvaardigheid: “Ik woonde als jonge juf een jaar in Korea, waar ik veel kinderen zonder een thuis zag. Toen stond voor mij vast dat ik, al was het maar minimaal, een verschil wilde maken.” Dat maakt ze waar. Met 10 kinderen, waarvan 9 geadopteerd, heeft ze er samen met haar man een missie van gemaakt.

Kansen bieden
Het bieden van gelijke kansen voor kinderen is ook haar drijfveer op school: “In de klas wil ik rechtvaardigheid. Ieder kind heeft recht op een autonoom leven. Komt dat in het geding, dan vecht ik ervoor. Veel kinderen worden overvraagd. Die bloeien op als ze eindelijk mogen werken binnen hun eigen mogelijkheden, met hun eigen unieke talenten.

Door de jaren heen, kijk ik terug op vele onderwijsontwikkelingen. Wat me opvalt is dat we in een keurslijf van leermethodes zitten. Er is geen ruimte om het anders te doen. Ook komen we om in de materialen, terwijl je met wat verbeelding net zo goed of beter uit kunt leggen. In die zin past het Daltononderwijs van mijn school bij mijn visie, gericht op het individuele kind en keuzevrijheid.”

Hoe ontwikkel je het talent ‘bouwen aan relaties’?
Arja: “Ga niet te snel. Ga eerst eens praten over iemands achtergrond en drijfveren. Waar kom je vandaan? Met welke normen en waarden of met welke eisen en verwachtingen ben je opgevoed? Wat maakte je mee in je leven? Dat werpt soms een heel ander beeld op een persoon. Je kweekt begrip voor iemands keuzes. Je snapt waarom iemand wel of niet mee kan of wil qua veranderingen. Van daaruit kun je een relatie aangaan en bouwen.”

Ik wil iedereen meegeven: blijf leren. Zorg dat je niet je tijd uitzit, maar blijf je leven lang je verbazen en verwonderen.”

Bewonderd talent
Ik bewonder mensen die leidinggeven aan welke vorm van onderwijs dan ook. Ze krijgen dagelijks met veel partijen te maken. Je moet alle belangen afwegen voor maar één belang: dat van onze leerling!

Arja Sebens
SBO Daltonschool De Leilinde in Heusden